Kymmenen vinkkiä olla ihanampi kumppani

Parisuhteen ja kumppanin hyvänäpidosta on otettava vastuuta. Vastuunkantajia on kaksi: kummallakin on 50 % vastuu suhteen hyvin- ja pahoinvoinnista.

Parisuhde ei ikävä kyllä hoida itse itseään. Sitä ei voi pistää hyllylle odottamaan parempia aikoja. Kiireenkin keskellä on hyvä tehdä pieniä tekoja ja valintoja parisuhten hyväksi. Ne luovat myönteistä ilmapiiriä suhteeseen. Onnellinen parisuhde on iso hyvinvoinnin lähde.

Järjestä yhteistä ”kulta-aikaa”.

Kaksin olo on tärkeää. Juokaa yhteiset aamukahvit tai iltateet. Istukaa sohvalla kylki kyljessä vartti työpäivän jälkeen ennen ruoanlaittoon ryhtymistä. Pitäkää tv-, netti- ja harrastusvapaa ilta ainakin kerran viikossa. Pitäkää sen sijaan parisuhdeilta, jolloin teette kivoja juttuja kaksin. (Jos ilta kumppanin kanssa ei houkuta, on jo aihetta puhua suhteestanne.)

Kosketa mennen tullen.

Voiko kosketusta olla liikaa? Taputa pepulle keittiössä, silitä poskea kassajonossa, suikkaa suukko lähtiessä ja ota kädestä kävelyllä. Mene kumppanin syliin, ota toinen kainaloon. Oiva kainalohetki voi olla pötköttelyä iltaruoan jälkeen tai päiväunet viikonloppuisin. Nukkumaan mennessä anna joka ilta vierihoitoa kullallesi.

Törsää kauniita sanoja.

Sano kotonakin kiitos, kiitäthän töissäkin. ”Kiitos, kun katoit jo pöydän.” Ota myös tavaksesi kehua kumppanisi ainakin kerran päivässä. ”Mun somiainen, näytät tosi hyvältä” tai ”Kuulepas, hottis, nyt lähdetään ruokakauppaan.” Voit myös kehua rinta rottingilla kumppaniasi ystävillesi – mieluusti niin, että hän kuulee sen. ”Kauhea tuuri käynyt mulla, kun sain tämän aarteen.”

Tee palveluksia.

Tee kumppanillesi rakkauden pikku palveluksia ja tekoja arjessa (odottamatta vastapalvelusta). Tee voileipä valmiiksi lätkän erätaukoa varten. Osta kaupasta hänen lempisuklaataan. Hiero hartioita uutisaikaan. Tarjoudu käymään kaupassa työmatkallasi, jotta voitte viettää joutilaan illan.

Kerro, mitä haluat, tunnet ja tarvitset.

Älä pihtaa tietoa äläkä odota toisen lukevan ajatuksiasi – tai varmasti petyt. Kerro minä-muodossa, mitä haluat. ”Minä haluaisin, että olisimme loman mökillä.” Kerro myös selkeästi seksiodotuksistasi: ”Haluaisin illalla pyöriä kanssasi lakanoissa noin klo 21.36”. Omat odotuksesi eivät toteudu etenkään, jos et kerro niistä toiselle. Kerro myös tunteistasi: ”Rakastan sinua!” tai ”Minusta on surullista, kun meillä on ollut kireätä viime aikoina.”

Ole kiinnostunut.

Milloin viimeksi kysyit kumppanisi mielipiteitä ja ajatuksia? Älä oleta, että ne ovat samat kuin 10 vuotta sitten. Kysy suoraan, mitä hän haluaa ja tarvitsee. Kysele päivästä, työstä, ystävistä, harrastuksista, ajankohtaisasioista, unelmista. Jaa elämänkumppanisi kanssa hänen elämäänsä.

Kuuntele kumppania – ole läsnä.

Ole läsnäolon kanavalla. Kun hän puhuu sinulle, lopeta häärääminen ja keskity kuuntelemiseen. Läsnäolo on paras lahja, mitä toiselle voi antaa. Kun kuuntelet, älä keskeytä, syytä, tulkitse, mieti omaa repliikkiäsi tai ole omassa päässäsi jo eri mieltä. Kuuntele. ”Kerro lisää” on lause, joka ei käytössä kulu. Hyvä vuorovaikutuksen resepti on: Puhu niin, että sinua halutaan kuunnella ja kuuntele niin, että sinulle halutaan puhua.

Ota aikalisä.

Onnellisilla pareilla on erimielisyyksiä yhtä paljon kuin onnettomillakin. Tapa ratkoa ongelmia kuitenkin on erilainen. Hyvässä suhteessa toisen näkökulmaa kunnioitetaan. Kumppani on samassa veneessä eikä vihollisleirissä. Jos tunteet kuitenkin kuohahtavat, ota riidassa aikalisä. ”Sopiiko, että jutellaan tästä kaikessa rauhassa tänä iltana iltateellä?” Kiukustuneena vuorovaikutusta ei synny. Syntyy vaan kinaa, syytöksiä ja puolustautumista.

Pyydä anteeksi.

Arjessa syntyy pakostakin kolareita. Väsyneenä ihminen on kärsimätön ja itsekeskeinen. Pyydä reilusti anteeksi sitä, että loukkasit toista. Ota vastuuta käytöksestäsi ja täsmennä, mitä oikeastaan pahoittelet, äläkä vaan kuittaa Sorry. ”Anteeksi, kun äsken tiuskin ja olin aika kohtuuton.” Mieti myös, onko sittenkin parempi olla onnellinen kuin oikeassa. Ei ole oikeata tai väärää, on vaan erilaisia näkemyksiä. Valitse taistelusi – kannattaako koko ajan kalistella sapeleita? Koti ei ole taistelukenttä. Olette samassa joukkueessa, ette viholliset!

Ole armollinen.

Hyväksy muutos itsessä ja toisessa. Kukaan ei pysy samana kuin suhteen alussa, ja hyvä niin. Kun riität itsellesi, toinenkin riittää helpommin sinulle sellaisena kuin on. Keskity siihen, mitä on eikä mitä puuttuu. Näe kumppanissa entisiä ja uusia rakastettavia piirteitä. ”Enemmän kiloja – enemmän rakastettavaa.”

Oppikaa yhdessä elämänkumppanuutta ja parisuhdetaitoja. Parisuhde on ihmisen paras kasvupaikka.

Lisätiedot parisuhdepalveluistani kerta- ja sarjakäynteinä Lahdessa, Juvalla ja etänä

Olen Solmuja parisuhteessa -parineuvoja ja ryhmäohjaaja, PariAsiaa-luennoitsija sekä MB-Elämäntaidonvalmentaja ja ratkaisukeskeinen valmentaja. Sinikka Kiviluoma, puh. 040 555 0079 (soittopyyntö tekstarilla)

Copyright FM, parisuhdevalmentaja Sinikka Kiviluoma, Parisuhdekoulu.

Olen parisuhdevalmentaja Sinikka Kiviluoma Parisuhdekoulusta.

Olen FM, monipuolisesti koulutettu parisuhdevalmentaja ja Solmuja parisuhteessa ® -parineuvoja ja ryhmäohjaaja sekä ratkaisukeskeinen valmentaja.

Lue taustastani lisää

Vastaanotto

Lahti, Juva ja etänä (Teams)

Parisuhdepalvelut

Maksuton alkukartoitus ennen ensimmäistä valmennusta.

Parisuhdepalvelut

Seuraa