Parempi parisuhde parisuhdetaitoja kehittämällä

Työssäni parisuhdevalmentajana näen, miten helposti kestävän ja onnellisen parisuhteen unelma karahtaa kiville. Kun usko yhteiseen tulevaisuuteen alkaa horjua, suhde alkaa rakoilla. Yhden railon viereen tulee helposti toinen – etääntymisen kierre on valmis. Ero alkaa tuntua vääjäämättömältä ratkaisulta yhä lisääntyviin ongelmiin. Ja ongelmiahan elämässä riittää!

Joka toinen parisuhde päätyy eroon. Yhä useampi haluaa suhteessaan jatkuvaa hyvää oloa. Jos parisuhteelle ladatut odotukset eivät arjen haasteissa täytykään, moni on valmis purkamaan suhteen.

Yhteiskunnallisena ilmiönä eron taustalla on nähty juurettomuutta, sosiaalisia vaikeuksia sekä työelämän haasteita. Myös yksilökeskeinen elämäntapa lisää eroja. Lisäksi moraalikäsityksemme ovat muuttuneet. Nykyaika sallii entistä enemmän uskottomuutta ja itsekkyyttä parisuhteissakin. Onko kilpailu- ja suoritusyhteiskunnassa parisuhteista tullut yhä enenevässä määrin hyötysuhteita? Jos suhteen ”tuotto” ei tyydytä, siirrytään seuraavaan suhteeseen.

Suomen eronneisuus on EU:n korkeimpia. Vuosittain Suomessa eroon päättyy lähes 14 000 avioliittoa. Avoliittojen purkautumisesta on vain vähän tutkittua tietoa. Väestöliiton perhebarometrin mukaan useimmat suomalaiset parisuhteet ovat onnellisia, ja halu ja kyky elää parisuhteessa näyttää kymmenen vuoden aikana vahvistuneen. Kuitenkin monet parit päätyvät eroon. Eroriskiä lisäävät barometrin mukaan erilaiset arvot, elämäntyylit ja yhteisen ajan puute.

Eron tielle vai parisuhdetta korjaamaan?

Ero ei ole kuitenkaan aina paras ratkaisu. Parisuhdevalmentajana näen, että parisuhdetaitoja, kuten muitakin taitoja, voi kehittää. Tärkeimpiä parisuhdetaitoja ovat vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaidot. Heikko ristiriitatilanteiden ratkaisutaito ja erimielisyyksien sietokyky vievät helposti hyvänkin parisuhteen raunioille. Tutkimusten mukaan eroavaisuutta ei selitä ongelmien määrä tai laatu suhteessa, vaan se, miten parit suhtautuvat ristiriitoihin.

Myös tunnetaitoja voi onneksi parantaa. Rakkaussuhde on mitä suurimmassa määrin tunnesuhde. Valmennuksissa huomaan, miten moni ei koe tulevansa parisuhteessaan kuulluksi, ymmärretyksi, hyväksytyksi tai arvostetuksi. Puoliso voi olla kovin yksinäinen kaksinkin. Kuihtunut tunnesuhde ja heikot vuorovaikutustaidot yhdessä johtavat helposti eroon.

Onnellisen suhteen resepti

Kestävän parisuhteen reseptiä ei ole, koska parit ovat erilaisia. Tutkimusten valossa pitkään yhdessä olleita pareja kuitenkin yhdistää kyky hyväksyä erilaisuutta ja muuttumista. Kun rakastumisen ruusunpunaiset silmälaput ovat tipahtaneet, kumppani nähdään realistisemmin. Silloin olisi hyväksyttävä ”uudet”, ennen huomaamattomat vähemmän mairittelevat piirteet. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, ja pintaan nousee yhä voimistuva pettymyksen tunne. Moni yrittää turhaan pakottaa kumppania muuttumaan mieleiseksi. Kun vaatimukset toista kohtaan kasvavat, ilmapiiri parisuhteessa kylmenee. Toinen alkaa tuntua etäiseltä.

Kyky nauttia arjesta on toinen hyvän parisuhteen kulmakivi. Arjessa korostuu kyky ilahduttaa toista, samoin kuin kyky ruokkia aktiivisesti suhdetta sanoin ja teoin. Harva suhde pysyy hyvänä tekemättä mitään. Kumppanille kannattaa törsätä rakkaudentunnustuksia, hellyyttä, huomiota, ihailua, huolenpitoa ja kunnioitusta. Kumppani nimittäin kukoistaa sitä enemmän, mitä enemmän puolisolla on viitseliäisyyttä ja tahtoa saada toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi ja ainutlaatuiseksi – rakastetuksi. Lisäksi keskinäisen tahto olla yhdessä kantaa hedelmää.

Onnellisia parisuhteita ei synny, ne rakennetaan. Sen sijaan, että odottaisit rakkauden laivaa saapuvaksi eteesi, rakenna laiva yhdessä kumppanisi kanssa. Sopikaa, millaisen suhteen haluatte, ja tehkää sitä mieleisenne. Silloin se kestää eteen tulevat myrskytkin.

Lisätiedot parisuhdepalveluistani kerta- ja sarjakäynteinä Lahdessa, Juvalla ja etänä verkossa
Sinikka Kiviluoma, FM, parisuhdevalmentaja, ratkaisukeskeinen valmentaja

Esseen on kirjoittanut Sinikka Kiviluoma, Parisuhdekoulu: Copyright Sinikka Kiviluoma. Ehdoton kielto lainauksille ilman lähdemerkintää!

Olen parisuhdevalmentaja Sinikka Kiviluoma Parisuhdekoulusta.

Olen FM, monipuolisesti koulutettu parisuhdevalmentaja ja Solmuja parisuhteessa ® -parineuvoja ja ryhmäohjaaja sekä ratkaisukeskeinen valmentaja.

Lue taustastani lisää

Vastaanotto

Lahti, Juva ja etänä (Teams)

Parisuhdepalvelut

Maksuton alkukartoitus ennen ensimmäistä valmennusta.

Parisuhdepalvelut

Seuraa