"Onnellisia parisuhteita ei synny, ne rakennetaan" (Parisuhdekoulu)

Toisiinsa rakastuneet ovat kuin kaksi rakentajaa tyhjän tonttinsa edessä. Rakkauden kotitalo, parisuhde, on silloin rakentamista vaille valmis.

Jokainen pari rakentaa suhteensa itse - valmistaloja ei kaupassa myydä. Aiempaa rakennuskokemusta ja -työkaluja voi toki rakentajilla olla, ja niistä on hyötyä.

Talo nousee kuitenkin tähän maastoon parin omilla piirrustuksilla. Millaisen talon juuri me haluamme ja tarvitsemme?

Moni käyttää suhteensa rakennuspalikoina luottamusta, arvostusta, avoimuutta, kohtaamista ja läsnäoloa. Laastina suositaan huumoria, lystinpitoa ja intohimoa. Hyvät keskustelut ja seksi ovat parisuhteensa rakentajilla aina muodissa.

Mitä antaa, sitä saa

Kuten talo, parisuhdekin on tyhjä, jollei sinne tuoda sitä, mikä tekee talosta kodin. Parisuhteessa on vaan seinät - sisältö riippuu teistä kahdesta!

Paras tapa varmistaa, että saa, mitä tarvitsee on itse tuoda suhteeseen näitä aineksia. Jos haluat, että teillä on vaikkapa läheisyyttä, hellyyttä ja hyvää seksiä, sinä itse vaikutat siihen, onko vai eikö näitä ole parisuhteessanne.

Parisuhdeonnea ja -taitoja!

Sopuisuustaitoja ja jousto-ominaisuutta arjen aarremaassa

Rakentajilta vaaditaan parisuhdeprojektissa monia taitoja: ainakin vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sekä neuvottelu- ja riitelytaitoja. Jälkimmäiset ovat pikemminkin sopuisuustaitoja.

Erilaisuuden sietokyky, joustavuus ja vahva tahtotila taas toimivat oivana kotivakuutuksena.

Ilman remontteja ei kukaan selviä: toisinaan riittää pintaremontti, toisinaan on uusittava perustuksiakin. Luottamus on talon betoniperusta.

Parisuhde on arvorakennus - valintoja parisuhteen hyväksi

Suhde on kuin arvorakennus, josta on pidettävä huolta joka päivä. Parisuhde ei hoida itse itseään - sitä on molempien aktiivisesti hoidettava!

Huolenpito tarkoittaa aikaa, energiaa, huomiota ja valintoja suhteen hyväksi tavallisen arjen keskellä. Arki on paitsi haasteiden ja erimielisyyksien tanner myös pienten ilojen areena. Nauttimista ei pidä unohtaa, jotta jaksaa taas rakentaa.

Rakkauden rakentajat pysyvät siis ahkerina kaiken aikaa. Parisuhteesta ei voi ikävä kyllä ottaa sapattivapaata tai pitkää lomaa, jolloin se jätetään oman onnensa nojaan odottamaan niitä kuuluisia parempia aikoja. Niitä ei nimittäin tule. Uudet kiireet syrjätyttävät vanhat kiireet. (Tai sitten juuri te olette se poikkeus.)

Nimittäin jos tarpeeksi suhteessaan huilailee, kohta ei ole parisuhdetta, mitä hoitaa. Rakennuskumppani on tehnyt omat johtopäätöksensä.

Puolet vastuusta kummallekin

Parisuhteessa olette vain te kaksi. JOKU MUU ei tule paikalle ja ota tilannetta haltuun. Te kaksi teette (tai jätätte tekemättä) kaiken!

Kun kumpikin kantaa puolet vastuuta parisuhteenne hyvinvoinnista, se riittää. Toisaalta vähempi ei riitä. Oy Parisuhde Ab:ssä on kaksi tasaveroista osakasta, joiden molempien ääni kuuluu, ja nolla vapaamatkustajaa.

Jos taas annatte molemmat paljon itsestänne ja näette vaivaa suhteenne eteen, siinä voi asustella kaksi onnellista loppuelämänsä.

Parisuhde on elämän pituinen yhteinen rakennusprojekti. Kivalla tavalla rakkauden työleiri - mutta omaansapa rakentaa!

Sinikka Kiviluoma FM, parisuhdevalmentaja, Solmuja parisuhteessa -parineuvoja ja ryhmäohjaaja Parisuhdekoulu

Lisätietoja parisuhdepalveluistani kerta- ja sarjakäynteinä Lahdessa, Juvalla tai etänä verkossa

Parisuhdekoulun slogan "Onnellisia parisuhteita ei synny, ne rakennetan" innoitti Hyvä Terveys -lehden huhtikuun 2017 numeron (Kohtaamisia-palsta) juttuun.

Parisuhdekoulu Hyvä Terveys -lehdessä