Romantiikkaa!

Valentine´s Day on suomalaisittain väännetty ystävänpäiväksi. Hyvässä parisuhteessa oma kumppani on toki rakas ystävä, mutta myös hotti rakastaja, joka saa sydämessä aikaan rytminmuutoksia. Juhlikaamme 14.2. rakkauden riemujuhlaa!

Kuva:Parisuhdekoulu

Valentine´s Day´ssä juhlitaan amerikalaisittain nykyistä kultaa, tulevaa rakasta tai Ihastusta – salarakkaita unohtamatta.

Kaupassa saa oikein luvan kanssa pähkiä, minkä korean konvehtirasian ostaisi rakkaalleen – tai minkä haluaisi saada. Kukkakaupat houkuttelevat kimppuineen, ja sydämin koristellut kortit odottavat lähettäjäänsä.

Kerran vuodessa voit kerrankin lähetellä salaperäisiä nimettömiä rakkausviestejä ihastuksen kohteelle. (Kyllä, minäkin olen lähettänyt kirjeen kohteelle, joka oli autuaan tietämätön tunteistani. Näin jälkikäteen ajateltuna onneksi.)

Omaa kultaa vasta etsivillä on Valentinen-aamuna jännittävää lähteä kotoa, sillä uskomuksen mukaan ensimmäiseksi vastaantuleva on Valentine, ”se oikea”. Toki on luvallista hiukan valikoiden huomata kadulla vastaantulevia: Sinäkö se olet… ei kun sinä?

Ryhdy romanttiseksi

Käsi ylös, kukapa ei kaipaisi elämäänsä ripausta romantiikkaa? Tuskinpa panisit pahaksesi, vaikka sitä oikein sataisi päällesi – eikä vain yhtenä päivänä. Kestona joka päivä romantiikkaa, kiitos! Eikös se ole kuin vitamiinipilleri, jonka puutos ankeuttaa suhteen kuin suhteen?

No, sitä saa, mitä tilaa. 14.2. on luvassa Romance (tai edes pikkuruinen romance). Voit nimittäin järjestää itsellesi ja (nykyiselle tai kenties tulevalle) rakkaalle romanttisen hetken, jota et hevin unohda.

Niin, sinä olet järjestelyvastaava. Koska puolet vastuusta parisuhteesi hyvinvoinnista kuuluu sinulle, ota asiasta koppi äläkä odottele valmista!

Helppo nyrkkisääntö: Nyt ei mikään ole liian siirappista! Aikuisetkin saa leikkiä!

Hyvä tulee, kun käytät runsaasti aikaa suunnitteluun ja romantiikasta nautiskeluun – omassa päässäsi. Se on nimittäin yli puolet huvia. Viritä itsesi sopivalle taajuudelle kuuntelemalla ihanaa rakkausmusiikkia, lukemalla Harlekiini-sarjan ikiklassikoita ja popsimalla pariakin laatua sydänkonvehteja yhden hengen esiraatina.

Listaa ensin päähäsi pälkähtävät romanttiset ideat yhtäkään sensuroimatta. Kaikki kelpaa! Kun ideariihesi alkaa tyrehtyä, tiristä mukaan vielä kolme jononhännimmäistä. Valitse sitten joukosta kolme kivointa, kutsuvinta tai yllättävintä. Mistä Hän kenties pitäisi eniten?

Action!

Sitten action! Haaveilu ilman toimintaa on pelkkää haaveilua, valmista ei synny. Ryhdy pontevasti käytännön toimiin ja tee hiukan etukäteisjärjestelyjä: käy ostoksilla, tilaa tikettejä, tee varauksia, kirjoita rakkauskirje ja mieti piilopaikka, kaivele esiin vanhoja valokuvia teistä, hommaa lastenvahti sun muuta.

Valentinen-päivää odotellessa – ja sen jälkeen – voit ryhtyä pienmuotoisen romanttiseksi arjen keskelläkin. Mieti, millainen kumppani sinä olet ja haluaisit olla: Rami Romantikko vai Eeva Epäromanttinen?

Toiselle voi tehdä valmiiksi voileivät, ostaa lempijuustoa, hieroa pyytämättä hartioita, pyytää iltateeseuraksi, suikkasta suukon K-Marketissa, paistaa kananmunan sydänmuotissa, viedä roskat ”vaikkei kuulukaan tehtäviini”, ilmoittaa tekstarissa vaihtaneensa lakanat lemmenpesään, sanoa kulta (tai hopea, kuten minä sanon) ja hipaista poskea kotisohvalla kuuden uutisilla.

Vaikka arkiromantiikka on ihan parasta lajia, välillä suhteelle tekee hyvää täräyttää Valentinuksen romantiikkaöverit. (Ja jos se ei toimi, voit aina palata entiseen.)

Kulta vasta kiikarissa?

Jos oma kulta on vasta kiikarissa, tuntuisiko sinusta täysin mahdottomalta ajatus värvätä mukavalta tuntuva mies/nainen lähipiiristäsi harjoittelemaan kanssasi romanttista treffikulttuuria? Älä teilaa ajatusta ihan heti. Entäpä jos…?

Niin, se voisi olla aika iso loikka epämukavuusalueelle – mutta olisit ainakin kokemusta rikkaampi. Entä mikä olisi ihaninta, mitä voisi tapahtua, jos toteuttaisit moisen? Mikä olisi kauheinta? Mitä todennäköisesti tapahtuisi? Olisiko niin, että riskeeraisit korkeintaan ylpeytesi, jos saisit ystävälliset pakit? Nolostukseen ei kuole.

Pienenä ajatusleikkinä: Mitäpä sinä tekisit, jos saisit moisen kutsun mukavan oloiselta ihmiseltä? Veikkaan, että vastaisitpa kyllä tai ei, olisit joka tapauksessa salaisesti imarreltu.

Jos romanttinen avaus ei oikein iske, vietä suosiolla Ystävänpäivän kotibileet ystäviesi kanssa. He ainakin ilahtuvat. Ja mikä teitä estää samalla setvimästä läpi potentiaaliset tutun tutut, jotka voisivat olla kiinnostavia myös romanttisessa mielessä. Tai sitten ei.

Helmikuun 14. päivä on aika juhlia rakkautta ja parisuhdetta. Be my Valentine.

Copyright FM, parisuhdevalmentaja Sinikka Kiviluoma, Parisuhdekoulu. Parisuhdekoulun palvelut Lahdessa, Helsingissä ja Juvalla sekä Skypessä. Olen Katajan Solmuja parisuhteessa -parineuvoja ja ryhmäohjaaja sekä MB-Elämäntaidonvalmentaja ja ratkaisukeskeinen työyhteisövalmentaja.