Mies jää heikoille parisuhdekriisissä

Avioeroa miehen näkökulmasta käsittelevässä jutussa ”Kavereista täytyy pitää kiinni” (ESS 21.5.) Mika Kemppainen kertoo osuvasti ”olleensa eron jälkeen pihalla kuin lumiukko”.

Kun Mika Kemppaisen parisuhde alkoi voida huonosti, tukea oli vaikea saada. Eron jälkeenkään hän ei osannut hakea apua. Mies jäi tyhjän päälle itsensä ja elämänsä kanssa. Hän koki paitsi avuttomuutta myös yksinäisyyttä – perhekiireiden takia ystävyyssuhteet olivat kärsineet.

Miehen tarina on surullisen tavallinen.

Rakastaa, ei rakasta?

Vasta viimeisessä hädässä parisuhdeapua - liianko myöhään?

Pääosissa eroista nainen on aloitteentekijä. Parisuhdevalmentajana saankin usein hätääntyneen puhelun, jossa mies ilmoittaa typertyneenä vaimonsa aikovan erota. Asia on tullut hänelle puskasta yllätyksenä. Voisiko sen jotenkin vielä estää?

Usein käy ilmi, että vaimo on puhunut jo vuosia, miten hän on tyytymätön suhteeseen ja haluaa muutosta. Mies on torjunut puheet tai ollut haluton muutoksiin. Kumppani on vetänyt tästä johtopäätökset ja alkanut toimia eron eteen.

Kun totuus jysähtää miehen tajuntaan, viimeisenä toivonaan mies pakottaa itsensä parisuhdeammattilaisen pakeille. Pari yrittää sitten aukoa suhteensa solmuja, joita on useita ja ne ovat tiukassa, jopa umpisolmussa.

Tunnesuhde kuihtuu asiasuhteeksi

Valmennuksessa käy aivan liian usein ilmi, että pari ei ole aikoihin – jos koskaan - keskustellut avoimesti suhteestaan, odotuksistaan, tarpeistaan ja tunteistaan. Parisuhteesta on tullut tunnesuhteen sijaan asiasuhde.

Kun arkea ovat värittäneet riitely, syyttely, täyttymättömät tarpeet ja pettymykset, pari on etääntynyt toisistaan. Kuihtunut tunnesuhde ja heikot tunne- ja vuorovaikutustaidot yhdessä ovatkin pomminvarma tie eroon.

Parisuhdevalmennuksessa harjoitellaan paljon vuorovaikutusta: toisaalta omista ajatuksista, kokemuksista, tunteista ja tarpeista kertomista ja toisaalta kumppanin kuuntelemista niin, että syntyy kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen kokemus. Hyvät vuorovaikutustaidot ovat ihmissuhteiden perusta.

Monet ajan saatossa syntyneet tunnetaakat ja väärinymmärrykset voidaan yhdessä purkaa. Se ei kuitenkaan aina estä eroa. Se kuitenkin helpottaa erosta selviämistä.

Myytti itse itseään hoitavasta parisuhteesta

Mies mieltää usein valmennukseen tullessaan itsensä vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidoiltaan heikoksi. Kotoa ei ehkä ole saatu hyvää keskustelevaa parisuhdemallia. Miehen mielessä myös elää sitkeästi myytti, että parisuhde hoitaa itse itseään.

Osaltaan miesten vaikeudet selvitä parisuhteessa selittyvät sukupuolieroilla. Poikien tunnetaidot verrattuna tyttöihin jäävät usein heikommiksi, koska he eivät saa yhtä paljon harjoitusta. Pojille on tyypillistä toimia ja tehdä porukoissaan.

Tytöt puolestaan keskittyvät ihmissuhteisiin. Näin he oppivat leikeissään herkkyyttä kuunnella toisen tarpeita ja tunnetiloja sekä lukea tilanteita ja ihmissuhteita helpommin. Pojat eivät hevin avaudu kavereilleen. Myös Kemppainen oli kokenut vaikeana puhua erosta kavereilleen.

Ongelmat eivät häviä mitään tekemättä - ne vaan kasvavat

Kuten jutussa todettiin, parien on haastavaa löytää apua parisuhdepulmiinsa. Kun avun sitten löytää, huomaakin, että odotusajat päästä maksuttomaan perhe- ja parisuhdeneuvontaan ovat pitkät. Pahimmillaan Päijät-Hämeessä kriisissä oleva pari joutuu odottamaan jopa neljä kuukautta päästäkseen kaupungin tai kirkon maksuttomaan parineuvontaan. Kriisin keskellä harva pari haluaa odotella niin pitkään. Parisuhteensa ongelmiin voi hakea apua myös yksityisissä palveluista, jotka ovat maksullisia.

Asiakasparini katuvat usein sitä, etteivät tulleet puhumaan vaikeuksistaan aiemmin. Onkin helpompi ennaltaehkäistä ongelmia ja puuttuu niihin silloin, kun ne ovat vielä pieniä – kun keskusteluyhteys vielä toimii.

Tuntuuko suhteessa pääsääntöisesti hyvältä vai pahalta?

Hyvä nyrkkisääntö on, että suhteessa menee hyvin, jos tuntuu siltä. Jos ei tunnu hyvältä, parisuhde voi jo huonosti.

Vaikka ero tulisikin, parisuhdetaitojaan ja itsetuntemustaan kannattaa parantaa siksi, että ihminen toistaa usein samoja malleja uudessakin suhteessa. Uuteen suhteeseen mennään aina vanhan matkalaukun kanssa. Kertakäyntikin ammattilaisen pakeilla voi olla ratkaiseva ensimmäinen askel kohti parempaa tulevaisuutta.

Sinikka Kiviluoma parisuhdevalmentaja, Parisuhdekoulu

Lahti, Helsinki, Juva ja Skype

Mitäpä jos sinäkin kokeilisit parisuhdevalmennusta?